گنجینه علم و فن

ابتکارات واختراعات ، نظرات علمی وفنی

نظریه قطعی"طاعز" در مورد چگونگی تولید و توزیع الکتریسیته در ابرهای مولد صاعقه
ساعت ۱:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٢/۳۱   کلمات کلیدی: رعدوبرق،انرژی تجدیدپذیر ،صاعقه،الکتریسیته ساکن، ابر ،الکترومغناطیس ،منبع انرژی صاعقه

TAEZZ  Lightning Theory  concerning the  Electrification of Thunderclouds

سلام:

پدیده صاعقه یکی از پدیده های طبیعی مهم روی کره زمین است که بسیار مورد توجه پژوهشگران می باشد  و از سالها پیش تاکنون یکی از موضوعات مطرح در موئسسات تحقیقاتی ودانشگاهی فعال در زمینه ژئو فیزیک  در سطح  جهانی است .

هر چند مکانیزم وقوع این پدیده روشن و آشکار است ولی علی رغم تلاش گسترده پژوهشگران و ارائه نظریات متعددتا بحال نظریه ای جامع که مورد پذیرش قاطبه اهل فن و غیر قابل  بحث باشدپیرامون چگونگی تولید  وتوزیع الکتریسیته در ابرهای مولد صاعقه که معمولا”ازنوع کومولونیمبوس هستند ارائه نگردیده است .

این موضوع توسط موئسسات تحقیقاتی در سراسر  جهان بویژه در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به کمک وسایل پیشرفته در ایستگاه های زمینی،دریایی وماهواره ای با صرف هزینه های  هنگفت به امید گشایش این راز نامکشوف و سر به مهر طبیعت مجدانه تعقیب می شود .

اینجانب تحت نام "نظریه طاعز" (TAEZZ Theory) به  نحو مستند وعلمی بر اساس اصول فیزیکی شناخته شده و مقبول چون  قوانین الکترومغناطیس و قانون فاراده به تفسیر مساله پرداخته پاسخی  قاطع ، غیرقابل مناقشه در  ارتباط با حل این معما و روشن نمودن نحوه  تولید  و توزیع انرژی الکتریکی  مولد صاعقه  تدوین که به زودی در  معرض آگاهی و قضاوت صاحب نظران و اساتید محترم علم ژئوفیزیک قرار می گیرد.

جدا از نقش روشنگرانه این نظریه در گشایش رمز و راز رعد وبرق که درهای  متعددی را جهت تحقیقات بیشتر در این ارتباط پیش روی پژوهشگران می گشاید این نظریه از چنبه مهم دیگری چون " انرژی" نیز فوق العاده حایز اهمیت است .

 با الهام از این نظریه روش دیگری از تولید انرژی الکتریکی با منشاء طبیعی  از نوع انرژی های تجدید پذیر(Renewable  Energy) که پاک  و دوستدار طبیعت، لایزال و رایگان است به  وسیله  ژنراتور مخصوص ( TAEZZ Generator) در اختیار بشر  قرار می گیرد.

این ژنراتور(TAEZZ Generator) از هم اکنون به  عنوان  منبع  تامین برق اقتصادی، مطمئن ودایمی  در ماهواره ها و ایستگاه های فضایی قابل استفاده  بوده  در آینده نزدیک پس از تجاری شدن ابر رساناها(Super Conductors) جهت مصارف زمینی  نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت . انشاء الله.

شایان ذکر است که "طاعز"(TAEZZ) از ترکیب دو بخش (TA) و (EZZ) ساخته شده که  به ترتیب  از  نام جناب آقای مهندس داریوش طهماسبی(TAHMASEBI) مدیر عامل ارجمند کنسرسیوم شرکت های صنایع بتون وسرمایه گذاری مس سرچشمه(طراح و مجری پروژه های تاسیساتی و صنعتی بزرگ  در سطح ملی) و اینجانب سید مهدی عزآبادیEZZABADY  پژوهشگر واحد تحقیق و توسعه (R&D) آن موئسسه گرفته شده است.


 
سيستم چند منظوره هيدروپنوماتيک مورد استفاده در امور نفت و گاز، پتروشيمی، آب
ساعت ٢:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٢/٢٦   کلمات کلیدی:

سلام:

 امروزيکی ديگر  از  طرح های  اختراعی خويش را که  دارای  کاربرد های بسيار مهمی  در  صنايع نفت وگاز،پتروشيمی ،آب وبه طور کلی پروژه های خطوط لوله در  دريا  يا خشکی می باشد را  ذيلا”معرفی  ميکنم.

معرفی سيستم:MULTIPURPOSE   HYDROPNEUMATIC  SYSTEM 

اين سيستم مشتمل بر مدل های متعددی است که هريک اختراعی  مستقل  بوده  در موارد مختلف  به شرح  زير  مورد استفاده  قرار می گيرند.

موارد کاربرد :

۱- مدل الف :به عنوان دستگاه رفع انسداد بخش مشبک لوله  جدار چاه های  عميق(آب،نفت وگاز ).

۲- مدل ب: به  عنوان فلنج کور جهت بستن دهانه لوله ها به  طور سريع به منظور  قطع  جريان سيال  در موارد عادی  و اضطراری.

۳- مدل ج : به  عنوان هم محور کننده و تنظيم کننده  لبه  لوله ها   در  جريان  جوشکاری آن ها در دريا  يا  خشکی .

۴- مدل د: به  عنوان رابط  جهت اتصال سريع  دو لوله حتی با  قطر مختلف در موارد عادی يا  اضطراری .

۵- مدل ه :به عنوان فلنج واسطه جهت نصب فوری شير کنترل بر دهانه لوله ها به  منظور کنترل  يا قطع جريان سيال درموارد عادی يا اضطراری مخصوصا” برای اطفاء حريق چاه های نفت و گاز .

۶- مدل و : به  عنوان مجزا کننده بخشی از لوله  از  ديگر قسمت ها جهت انجام  تست فشار  بر روی اتصالات  و لبه های جوش  به منظور کنترل  کيفيت آن ها .

امتيازات :

-  دريافت تقدير نامه  توسط رياست محترم  جمهوری اسلامی ايران به  عنوان طرح اختراعی  بر گزيده در دهمين جشنواره بين المللی خوارزمی درسال ۱۳۷۵.

- دريافت کاپ و گواهينامه از فدراسيون بين المللی اتحاديه مخترعان  IFIA (واقع در  سوئيس در سال ۱۹۷۷.

- دريافت تقديرنامه  توسط  وزير محترم  نفت  جمهوری اسلامی ايران به عنوان اختراع  برگزيده در دومين  جشنواره نفت،گاز وپتروشيمی در سال ۱۳۷۶.

 

سیستم چند منظوره هیدروپنوماتیک (مدل الف) با تیوپ های متسع در اثر اعمال هوای فشرده


 
پيش بينی زلزله از طريق کنترل دائمی الکتريسيته ساکن
ساعت ٥:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٢/۱٧   کلمات کلیدی:

Ezzabady Earthquake prediction Method through ELCTROSTATIC Measurment

سلام:

همانطور که ميدانيد  بعضی از حيوانات حد اقل  دقايقی  قبل از وقوع  زلزله در بيشتر موارد  تحت تاثير پديده ای مجهول عکس العمل نشان می  دهند.

اينجانب معتقدم که  کريستالهای موجود دراعماق زمين در جريان  شکست لايه های درونی  تحت  فشار  قرار می گيرند و بدين ترتيب بعضا بر اثر   پديده شناخته شده  پيزو الکتريک از خود الکتريسيته توليد می کنند . 

که اين محصول به نحوی  به روی زمين  ولا يه های هوای مجاور آن منتقل وحيوانات  را متاثر  و به بروز رفتار غير عادی وا می دارد .

لذا شايد پژوهشگران  بتوانند  با  کنترل  مداوم  الکتريسيته ساکن  هوا  در نقاط مورد  نظر   وقوع  زلزله را   پيش بينی  کنند .     


 
نظريه جديد در مورد گرم شدن کره زمين تحت تاثير گازهای گلخانه ای
ساعت ٩:٠٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٢/٩   کلمات کلیدی:

   سلام: 

   لطفا اگر به مسائل زيست محيطی علاقه داريد به نظريه اينجانب  در ارتباط باGlobal Warming   توجه فرمائيد.

  Ezzabady Global Warming Theory                       

  در اين كه گازهاي گلخانه اي در يك دوره زماني دماي جو كره زمين را  افزايش مي دهند شكي نيست.

ولي  با افزايش دما تبخير سطحي آبها افزايش يافته به دنبال آ ن در جو ابرهاي مترا كم تر وبيشتري خواهيم داشت  كه حاصل آن کاهش  تشعشعات  خورشيدی  وبالعکس افزايش ميزان بارندگی  روی کره زمين است.

به د نبال كاهش تشعشعات خورشيدی در اثر ابرهای بيشتر ونيز كاهش گاز كربنيك وبعضي گازهاي گلخانه اي ديگرموجود در جو  در اثر بارندگي بيشتر، استفاده كمتر از سوختهاي فسيلي در دوره افزايش دما،  جذب وتبديل بيشتر گاز كربنيك بعلت افزايش پوشش گياهی کره زمين  که حاصل بارندگی بيشتر است عاقبت اين فعل و انفعالات به كاهش دماي جو زمين طی يک دوره زمانی ديگر منجر مي گردد.

بر اساس  واقعيتها،،داده هاي فيزيكي وآمار واطلاعات  ذ يمد خل  در اين تغييرات( كه چندان دقيق نيست) دوره  تسلسل زماني  اين  تغييرات به تقريب حدود سال مي باشد.

به طور خلاصه اين که  زمين  طی يک دوره  ۴۰ ساله  کمی گرم  وطی دوره  ۴۰ ساله  بعدی اندکی سرد  ميشود .

به عبارتی ديگر  دمای زمين  در  يک دوره ۸۰ ساله  تقريبا  تکرار می شود.

 

 


 
سيستم جديد تعويض دنده دوچرخه
ساعت ۳:۳۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٢/٧   کلمات کلیدی:

سلام:

اينجانب سيستم تعویض دنده جديدی برای  دوچرخه اختراع  نموده ام  که  در مقايسه با  سيستم  فعلی دارای امتيازات  قابل ملاحظه ای است.

در صورت  توليد انبوه  که خود مستلزم  حمايت های مادی ومعنوی دولت  وبخش  خصوصی می باشد  در کوتاه مدت  جهانگير  خواهد شد.

در زير  اهم  ويزگی های آن  را  در مقايسه  با سيستم  موجود  مشاهده می فرمائيد. 

ا لف:سیستم متداول 

 در د و چرخه های د نده ای  مو جود روی  محور پدا ل و محور چرخ عقب چند چرخ زنجیر با قطرهای متفا وت وجود دارد . زنجیر بوسیله  دو اهرم مخصوص که روی دسته فرمان وجود دارد روی ا ین چرخ زنجیرها جا بجا شده  در  نتیجه  سرعت  دوچرخه متنا سبا" تغییر می کند.                        

معایب

1- زنجیر در جریان  جا بجائی با وسیله ای فلزی موسوم  به deraileur مستقیما" تماس پیدا نموده ضمن ایجا د صدا متد رجا" هم خود سا ئیده  شده هم باعث سایش وسیله مذکور می شود که  ا ین هزینه های تعمیرا تی  را  ا فزا یش می دهد.

2- د وچرخه سوا ر معمولا" در حین تعویض دنده برا ی حصول ا طمینا ن ا ز صحت انتخاب  چرخ زنجیرها  نگاه وتوجه  خود را ا ز مسیر حرکت  به چرخ  زنجیرهای متعد د در مجا ورت پدا ل ومیا نه چرخ عقب معطوف می سا زد که ا ز نظر ا یمنی  خطرنا ک ا ست.

3- در حین   تعویض دنده ا مکان  ا فتا د ن زنجیر ا ز روی چرخ زنجیر ها یا  گیر کردن در بین آ نها محتمل است .

4- عمل  تعویض د نده فقط  در حا لت  رکا بزنی و حرکت زنجیر درآ ن ممکن است.

5- راستای زنجیر فقط در یک حا لت ا ز وضعیتهای استقرا ر خود روی چرخ زنجیرهای  جلو و عقب   با  بدنه  دو چر خه  موا زی بوده در دیگر حا لتها  نسبت  بدا ن  در حا لت ا ریب  قرا ر می گیرد لذا در ا ینگونه حا لات ضمن  ا یجا د صدا و سا یش  در صد قا بل ملا حظه ا ی ا ز ا نرژی را کب تلف می شود.

ب: سیستم جدید

در سیستم  جد ید ا ز چرخ  زنجیر های متعدد خبری نیست .  در روی محور چرخ عقب یک چر خ زنجیر سا ده و برمحور پدا ل نیز یک چرخ زنجیر وجود دا رد که قطر  آن قابل تغییراست.

این چرخ زنجیر هما نطوریکه در تصاوير زير نشا نداده شده است یکپارچه نیست بلکه مشتمل است بریک دیسک با 6 شیا ر شعاعی که در هر یک قطعه ای از قوس دایره بیرونی چرخ زنجیر جای گرفته است.

این   قطعات(  که با  هم چرخ زنجیرمنقطعی را  تشکیل می دهند ) بطور همسا ن  بوسیله مکا نیزم  مخصوصی  در داخل شیارها  قابل جا بجا ئی هستند.بدیهی  است که  با  دور شدن از مرکز قطرچرخ زنجیر منقطع حا صله از آ نها بزرگ  و بالعکس  با  نزدیک شد ن به مرکز کوچک می شود.

این چرخ زنجیرا ز نظر قطر می تواند بر حسب نیا ز 30  حا لت متفا وت بخود بگیرد.

درا ین  سیستم بر ای تغییر سرعت زنجیر جا بجا نمی شود بلکه بوقت نیاز را کب می تواند با کشید ن اهرمی که بمثا به کلاچ عمل می کند با اعما ل فشا ر به پدال بسمت جلویا عقب قطر چرخ زنجیر را  یک یا چند مرحله بر حسب نیازبه ترتیب  برا ی حصول به سرعت بیشتر افزا یش یا بر ای کم کردن سرعت و سهولت رکا بزنی در سربا لائیها کا هش دهد.

را کب می توا ند در یک چشم به همزد ن وضعیت چرخ زنجیررا از کوچکترین قطر(که در تصوير ۱ نشان داده شده و برای رکا بزنی در سربا لائی های تند منا سب است) به قطر بزرگتر (  که  برای رسید ن به سرعت با لا در جا ده های صا ف وسرا زیری ها منا سب است و در تصوير ۲ ملاحظه می فرماييد) یا  با لعکس تغییر دهد.

محاسن

1- فا قد قطعا ت سا ینده  چون derailleur  ا ست .

2- را کب  موقع تعویض  د نده  لازم نیست به  زنجیر نگاه   کند ومی توا ند تما م توجه خود را  به مسیر حرکت معطوف  نما ید لذا در موقع  تعویض دنده ا یمنی را کب کاهش نمی یا بد .

3-  در موقع تعویض  د نده زنجیر جا بجا نمی شود بلکه چرخ زنجیر در زیر آ ن  بر حسب نیا زکوچک یا بزرگ می شود لذا احتما ل ا فتاد ن  یا گیر کردن زنجیر درآ ن  تقریبا" صفر است .

4-  عمل تعویض د نده در هر حا لتی اعم ا ز سکون یا حر کت در آ ن ممکن است .

5- در همه حا لات  را ستا ی زنجیر با بد نه دوچرخه موا زی ا ست لذا ا نرژی  را کب در آ ن تلف نمی شود .                         

6- تعدا د قطعا ت آ ن بمرا تب ا ز نوع متدا ول فعلی کمتر و بعلا وه ا مکا ن استفا ده از موا د  ترکیبی و پلیمری در سا خت بعضی ا ز قطعا ت آ ن میسرا ست . وزن محصول نها ئی نیزد ر صورت رعا یت ا صول مهند سی از نوع فعلی کمتر  می باشد .  

7-  بعلت سا د گی طرح ساخت آ ن آ سا ن تر بوده تولید آ ن مستلزم سر ما یه گذا ری و هزینه وتجهیزا ت کمتری می با شد و بدیهی ا ست قیمت تما م شده  محصو ل نیز د ر نها یت ا ز نوع فعلی کمتر خواهد بود .

8-  محور چرخ عقب فقط دارای یک چرخ زنجیر می با شد لذا طول آ ن ا زطول محور چرخ عقب در دوچرخه ها ئی که در آ نها ا ز سیستم فعلی ا ستفا ده  می شود ود ا را ی چرخ د نده  چند گا نه است  بمرا تب کوتاه تر بوده از مقا ومت  و ا یمنی بیشتری برخوردا ر است .     

 

 تصویر (1) چرخ زنجیر در وضعیت مناسب  جهت رکاب زنی در سر بالایی یا سرعت کمتصویر (2) چرخ زنجیر در وضعیت مناسب  برای رکاب زنی  با سرعت متوسط                تصوير (۱)                                              تصوير (۲)


 
 
ساعت ٧:٤٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٢/٦   کلمات کلیدی:

سلام :

وبلاگ  من  دچار مشکل شده  بود امیدوارم   با  تغييراتی که  صورت گرفت  روبراه شده باشد انشاءالله.